• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

BobbyVoicu.ro

  • Home
  • Arhiva (2005-2013)

PR-ul si scenariile de criza in online

PR si Comunicare Online · October 18, 2010

Marti am fost invitat la PRweek ca parte dintr-un panel de discutii despre influentarea PR-ului de catre tot ce inseamna Web20 (tehnologie, modalitati de socializare, de interactiune). Alaturi de mine au mai fost Orlando Nicoara, Dragos Stanca, Bogdana Butnar, Iulian Comanescu, Paula Apreutesei (Microsoft) si Ana Maria David (hotnews).

S-a discutat destul de mult, intr-un panel animat de discutii in contradictoriu (in sala reactiile au fost destul de reduse). Doua articole care surprind ce s-a discutat acolo puteti vedea pe site-ul IAA si pe money.ro. Iulian Comanescu, moderatorul discutiei, a scris si el ideile surprinse aici.

Ideea de baza a fost ca PR-ul nu se schimba in mod fundamental, diferenta fata de PR-ul de acum 5-10 ani fiind ca acum trebuie sa te misti mult mai rapid (Move Faster!!!). Si asa ajung la o idee pe care o am de ceva timp: scenarii de reactie la crize de PR in online.

Sunt sigur ca toti cei care au ca obiect de activitate (inclus sau exclusiv) managementul crizei au si scenarii de reactie. De aceea ma surprinde intotdeauna intrebarea: si ce facem daca [apare pe un blog][scrie intr-un forum] etc.? Pai ce poti sa faci? Sa reactionezi!

Online-ul are un mare dezavantaj: faptul ca totul se misca foarte repede. Reactiile trebuie sa fie, teoretic, instantanee: cand s-a aflat, ai si pus in aplicare scenariul de criza care se potriveste. Dar, bineinteles, aici apare surpriza: nu exista scenarii. Si acest aspect trebuie remediat repede. Pentru ca online-ul are un mare avantaj: tipurile de criza sunt relativ putine, mai ales daca iei in calcul sursa initiala.

Eu cred ca orice firma de PR ar trebui sa aiba un set de 20-30 de scenarii de criza pentru online, scenarii pe care oricine din firma sa le poata aplica.

Cateva exemple:

1. Apare ceva de rau pe un blog despre un brand.

Scenariul de criza: exista un model de comentariu pe blog care trebuie scris imediat. Apoi trebuie sa existe un model de email care e trimis imediat catre blogger prin care se cere un drept la replica, altul decat prin comentarii (de ce nu, un guest post pe blog). Si, evident, imediat se trimite un drept la replica, adaptat dintr-un model deja existent (adaptat, evident, pentru ca nu poti sti dinainte care e problema). Astfel, in ciuda miscarii rapide a Internetului, tocmai ai castigat ceva timp sa rezolvi, pentru ca o parte din reactiile care ar fi intretinut scandalul initial se vor estompa (datorita raspunsului public), iar o parte se vor reorienta catre raspunsuri. Deci o flacara mai mica, acum in mai multe surse de ardere.

2. Apare un clip pe youtube despre brand (un clip care ataca brandul, evident). Ar trebui sa existe deja un scenariu de clip pentru raspuns (un scenariu general), care sa poata fi adaptat rapid (sa poata fi modificat textul de pe el), clip care sa fie postat imediat ca raspuns la clipul initial, generator de probleme. Ceva in genul asta a facut Rogalski-Grigoriu in vestita poveste Nivea, ca raspuns la un clip al lui zoso. E adevarat, ei au avut inspiratia de moment, nu cred ca a existat un scenariu prestabilit (evident, nu al clipului, care e clar ca a fost facut special pentru a-i raspunde lui zoso).

Ideea acestor reactii este:
– estomparea reactiei initiale (ati fi surprinsi sa vedeti cata lume “pornita” bate in retragere in fata unui raspuns bine formulat si, cel putin aparent, SINCER)
– mutarea reactiilor intr-o zona mai controlabila (in comentariile propriului blog sau propriului clip de pe youtube).

Evident, cazurile de mai sus sunt doar doua situatii. Pot exista reactii pe facebook, pe forumuri, pe twitter, pe mass-uri in YM samd. Ar trebui sa existe macar un scenariu de reactie rapida pentru fiecare dintre aceste posibilitati. Pentru ca asa castigati timp intr-un mediu care se misca extraordinar de repede.

Bobby

Reader Interactions

Comments

  1. gicacontraeu says

    October 19, 2010 at 1:48 pm

    Din punctul meu de vedere reclama negativa este de multe ori mai buna decat tacerea:
    http://www.gicacontra.eu/mircea-badea-un-filantrop-al-reclamei-negative/
    http://www.gicacontra.eu/vrem-sa-facem-logan-dar-oricum-l-am-monta-tot-tractor-ne-iese/
    http://www.gicacontra.eu/reclama-renault-megane-the-date-fata-gentleman-ul-si-cocosul/

  2. Vlad says

    October 20, 2010 at 1:36 pm

    ceva in genul a ceea ce au facut cei cu Ciocolata Rom?

    Am scris si un articol pe tema asta…sper ca este destul de relevant si am voie sa-l “linkuiesc”…multam

    http://oaltaparere.ro/?p=410

  3. Manuel says

    October 21, 2010 at 4:42 pm

    nici nu stiam ca ai nevoie de scenarii de criza pregatite. Ai dreptate, daca nu ai un plan de lucru si trebuie sa iti faci unul de moment esti deja in urma. In orice caz, fara reactii instatanee nu poti tine pasul cu mediul on-line. Frumos zis.

  4. Anti prostie says

    October 22, 2010 at 4:51 am

    Am citit articolul si…ghici?un gust amar..nu sunt blogger,dar am idee despre (am fost implicat in asemenea proiecte -blogging,seo etc ).sunt in web de ceva timp,web development/web design si stiu cat de hard se munceste pentru orice tip promovare,totusi,discutia lansata pleaca si se indreapta spre o greseala monumentala,in opinia mea.spre ex. sa punem problema unui scenariu…cu ce te va ajuta acesta?mai mult de atat,pe ce durata?in loc sa-ti investesti timpul pentru un scenariu mai bine ti-ai pune creierul la contributie si ai oferi ceva utilizatorului,fapt ce ti-ar aduce beneficii pe foarte multe planuri.cu un scenariu nu faci decat sa-ti transformi blogul intr-un cancan,frumos spus.de ce nu incetam sa gandim asa?de ce nu vrem sa facem ceva cu adevarat util?

    • Bobby Voicu says

      October 23, 2010 at 7:08 am

      Nu vad legatura intre ce zici tu si ce zic eu. Eu discut de companii mari, de departamente de PR, nu de un proiect pornit de cineva de capul sau online. Departamentele de PR nu trebuie sa se gandeasca la ce sa ofere utilizatorului, asta e treaba unui cu totul alt departament al companiei. Iar cu ce te ajuta si pe ce durata… daca pui intrebarile astea e clar ca nu tie ti se adreseaza articolul ๐Ÿ™‚

  5. Andrei Georgescu says

    October 22, 2010 at 4:43 pm

    E greu in zilele noastre sa faci o reclama buna, trebuie sa stii exact carui tip de public te adresezi si sa stii exact ce vrei sa scoti in evidenta ๐Ÿ˜€

Primary Sidebar

Despre

Scriu. Fara un subiect anume, fara o tema anume.

Aici e o arhiva a perioadei 2005-2013, cand scriam ceva mai des pe blog.

Scrise recent

  • Portugalia vs. Romania: Diferente culturale
  • Fedora Linux (dupa install nou)
  • Cine esti?!
  • Seriale: atunci si acum
  • Linux, MacOS, Skitch si Evernote. O intreaga saga in cateva sute de cuvinte

Proiecte

  • BobbyVoicu.com
  • MixRift

Footer

Copyright © 2025 ยท BobbyVoicu.ro