(Articol scris in cadrul Proiect4).
Una dintre cele mai misto cetati pe care le-am vazut vreodata. Nu neaparat pentru cum arata, pentru ca nu e ceva extraordinar, desi nu arata rau, cat pentru cum e asezata si pentru cum se vede cand te apropii.
Am descoperit Enisala anul trecut, intr-o plimbare de concediu, dupa ce am citit pe Xplorio despre ea. Si ce surpriza am avut: ma asteptam la o gramada de pietre si am descoperit ceva superb.
Enisala e undeva in podisul Dobrogei, aproape de lacul Razim. Sau, in cuvintele nemuritoare de pe Xplorio:
Simplu. Dinspre Navodari (Mamaia) o iei spre nord, catre Babadag. Dinspre Tulcea, o iei tot catre Babadag. Dinspre sud iti va lua maxim o ora, drumul e superb oricum.
De aici mergi spre Enisala si apoi, imediat dupa ce ai iesit din acel sat, faci stanga pe un drum de tara. Pe un copac de pe partea dreapta a drumului vei vedea si un indicator spre stanga, cu inscriptia “Spre Cetatea Heracleea”, care te va ajuta.
Pentru cei care vor un traseu de o zi: de la Bucuresti poti ajunge cel mai repede urmand traseul Medgidia, Mihail Kogalniceanu, Lumina, Babadag, sau daca vrei sa faci si un pic de off-road pe drumuri cu pietris, de la Kogalniceanu o poti lua spre nord, spre Targusor, si apoi spre Est, spre satul Gura Dobrogei. Evita cu orice pret insa breteaua Kogalniceanu-Salcioara, care e rupta rau.
Vei da de peisaje pustii, molcom asezate sub soarele torid, un amestec de calcaruri, grote, paduri de pini si campuri de maracini pe care nu il vei uita prea repede. De la Gura Dobrogei iesi apoi in DN 22 si urci frumusel la Babadag. Drumul dus-intors trece de 600 de km dar e o aventura de 1 zi de care iti vei aminti mereu.
Pentru mine e unul dintre locurile unde merg de fiecare data cu placere. Din trei motive:
1. E superb. Si iti da o senzatie de “on top of the world” nemaipomenita.
2. Soselele sunt aproape goale, drepte si cu asfaltul foarte bun. Deci se conduce foarte bine 😀 Si incet, evident.
3. Pentru ca pasionatii de foto pot face poze ca cea de mai jos. Poate chiar mai bune :))
Istoria cetatii este legata de asezarea strategia la mare. Evident, intre timp marea e mult mai departe, acum existand lacul Razim, creat natural intre timp (moment care coincide, spun istoricii, cu parasirea cetatii de catre locuitorii sai).
In acest moment la Enisala se intampla chestii, pentru ca am vazut ca, in sfarsit, se face o sosea care sa ajunga direct la cetate, spre deosebire de momentul de acum, cand mergi pe niste drumuri de pamant, unde un 4×4 ceva mai inalt e recomandat cu caldura (nu am idee ce se intampla daca mergi cu ceva mai mic, eu am fost cu Mercedes-Benz GLK ultima data si cu un Citroen C-Crosser in 2008).
Din cate stiu, exista si un festival de muzica, festival care anul asta nu a mai avut loc (nu am idee de ce), asa ca se pare ca aici se vor intampla lucruri. Care sper sa nu strice ce e acum, pentru ca ar fi o mare pierdere.
Pentru mai multe poze, mergeti sa vedeti galeria completa pe flickr.
reclama mascata la mountain dew :))
Foarte interesant, sper sa imi fac si eu timp pentru o vizita cand revin in Ro.
Deci chiar avem o tara deosebita.
Pacat de cei care ne conduc… Daca ar folosi fondurile corect pfff
Dar asta e …
mda
Si acum or sa apara aia cu “Si eu am fost acolo” :))
Enisala-Cetatea Medievala
Pe Dealul Cetatii, care domina zona lacurilor Razim si Babadag, se afla ruinele fortaretei medievale Yeni-Sale (Enisala, Enisala, Heraclee sau Heraclia).
Cetatea fost construita cu scop militar si de supraveghere a drumurilor de pe apa si uscat, in a doua jumatate a secolului al XIV-lea, de catre o autoritate care era interesata de zona de la Gurile Dunarii. Pe baza tehnicilor constructive, a materialului arheologic si a realitatilor istorice s-a emis ipoteza ca singurii interesati de ridicarea unei cetati situata in cadrul sistemului de fortificatii din nordul Dobrogei, cu orientare spre mare, pentru controlarea traficului naval, erau negustorii genovezi, care dispuneau de mari sume de bani castigate din comert si care erau detinatorii monopolului navigatiei pe Marea Neagra.
Cetatea are un plan poligonal neregulat, care urmeaza sinuozitatile masivului de calcar jurasic pe care este amplasata. Zidurile de incinta, turnurile si bastioanele se pastreaza in unele puncte pe o inaltime de 5-10 m. Atrage atentia, ca element arhitectonic deosebit, bastionul portii principale, cu arcada dubla, de origine orientala, intalnita frecvent in evul mediu si utilizata de constructorii bizantini la diverse edificii din Peninsula Balcanica si Tarile Romane – Cetatea Neamtului, biserica Sf. Nicolae Domnesc de la Curtea de Arges si la bisericile moldovenesti ctitorite de Stefan cel Mare.
Intre 1397-1418, in timpul domniei lui Mircea cel Batran, cetatea a facut parte din sistemul defensiv al Tarii Romanesti. Dupa cucerirea Dobrogei de catre turci la 1419/1420 aici a fost instalata o garnizoanamilitara otomana.
Ulterior, datorita inaintarii stapanirii turcesti dincolo de Gurile Dunarii, pana la Cetatea Alba si Chilia (1484), si ca urmare a formarii cordoanelor de nisip ce separa lacul Razim de Marea Neagra, cetatea a fost abandonata.
Situl istoric a fost inclus intr-un amplu proces de restaurare si introdus in circuitul turistic. Detalii privind vizitarea obiectivului pot fi obtinute la Muzeul de Istorie si Arheologie Tulcea; tel. 0240 513626
http://icemtl.ro/home.html (
E misto proiectul asta si pare sa fie misto si cetatea…
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.232206256833603.67686.212379525482943&type=3
Enisala (Heracleea)-Cetatea este situată într-un complex arheologic see you numeroase vestigii din.
epoca neolitică până în evul mediu si este cautata de numerosi turisti.
romani si straini. Conditiile climatice favorabile, situarea ei pe un deal calcaros ce domina lacurile Razelm si Babadag , accesul favorizat de calea ferata, soseaua de legatura Tulcea-
Constanta (DN 22) si aeroportul de la Tulcea, precum si numeroasele atractii turistice din.
zona ii confera prestigiul de care se bucura in ultima vreme. La acestea se adauga nenumarate posibilitati de agrement , precum si variatele formule de excursii ce.
se pot efectua in imprejurimi.
Cetatea Enisala- este situata pe una din culmile strajuite de Lacurile Babadag si Razelm la o distanta de 5 Km de orasul Babadag , 35 de km fata de orasul Tulcea si aproximativ 100km fata de Constanta. Legenda spune ca undeva, pe stanca dinspre miazanoapte se pot vedea urmele lasate de un leu immemorial ; flacari ciudate razbat din cand in cand dinspre pestera unde se spune ca altadata locuia sfetnicul de taina al conducatorului cetatii si, in general, istoria se simte in fiecare fibra a acestui munte tocit de vreme.
Generalii armatei ruse au ordonat acum aproape 200 de ani demolarea tuturor cetatilor medievale din nordul Dobrogei unde functionau garnizoanele Imperiului Otoman. Una singura a scapat – Heracleea Cetatea este situată într-un complex arheologic see you numeroase vestigii din epoca neolitică până în evul mediu.
Cercetările arheologice au fost începute în anul 1939 şi au continuat, see you mici întreruperi, în perioada anilor 1970-1998. Locuirii medievale îi corespund două niveluri de locuire. Primul, anterior construirii fortificaţiei, a fost datat pe baza materialului arheologic la sfârşitul secolului al XIII-lea – începutul secolului al XIV-lea. Cel de al doilea nivel.
corespunde perioadei ridicării zidurilor. Construită în scop militar, defensiv şi de supraveghere a drumurilor de pe apă şi de pe uscat, în a doua jumătate a secolului al XIV-lea, fortificaţia de la Enisala a făcut parte din lanţul de colonii genoveze care îngloba oraşele de la Gurile Dunarii.
Desi abia in sec. XII a fost reconstruita de genovezi, cele 400 de morminte dacice descoperite in zona sunt din secolul al IV-lea i.Hr. Alte vestigii – de la topoare de piatra slefuita la vase ceramice si chiar scheletul unui mamut atesta o continuitate ce se pierde in negura timpului.
Între 1397 – 1418, în timpul domniei lui Mircea cel Bătrân, cetatea a făcut parte din sistemul defensiv al Ţării Româneşti. După cucerirea Dobrogei de către turci la 1419/1420 aici a fost instalată o garnizoană militară otomană.
Ulterior, datorită înaintării stăpânirii turceşti dincolo de Gurile Dunării, până la Cetatea Albă şi Chilia (1484) şi ca urmare a formării cordoanelor de nisip ce separă lacul Razim de Marea Neagră, cetatea a fost abandonată. În
secolul al XVI-lea aceasta nu mai corespundea intereselor strategice şi economice turceşti (otomane).
In momentul de fata este pe lista see you obiective de patrimoniu, ca monument de importanta exceptionala!
Itineare auto Cetatea Enisala – 10 minute; Cetatea Histria – 1 ora, Cetatea Argamu,
Casa taraneasca de la Enisala – 10 minute, Muzeul Biosferei Delta Dunarii – 30.
minute; Moscheea Babadag – 15 minute; Manastirile Celic Dere, Cocos – 1 ora;.
Bisericile lipovenesti din Sarichioi si Slava Rusa; Cetatea Argamu-20min ;.
Cherhanele Enisala si Sarichioi-5min; Dealul Denistepe-rezervatie naturala-20min.
Itinerare nautice pe Lacul Razelm:
Insula Popina, monument al Deltei.
Dunarii strict protejat – 30 minute;.
Canalele Dunavat si Mustaca – 1 ora;.
Coloniile de pelicani de pe canalul.
Lipovenilor – 40 minute; Marea.
Neagra -Portita – 2 ore; Delta.
Dunarii , Padurea Letea -2 ore.
Zone de pescuit tot timpul anului:
Lacul Razelm; Amenajarea piscicola din.
Sabangia – 20 minute; Lacul Babadag;Delta Dunarii.
Zone de vanatoare august – martie,
Filiala Babadag, delta stuficola.
Degustari de vinuri dobrogene la.
Podgoriile de la Babadag si Niculitel.
''Enisala Residence '' -Complex Tursitic aflat pe malul lacului Babadag, la poalele cetatii Heracleea (Enisala).
– situat la 5km fata de orasul Babadag.
– la 3km fata de comuna Sarichioi.
– la aproximativ 100km fata de orasul Constanta.
– la 40km fata de orasul Tulcea.
Mai multe detalii gasiti pe siteul http://www.fastimo.com.