• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

BobbyVoicu.ro

  • Home
  • Arhiva (2005-2013)

Cum pui intrebari despre proiectele tale?

Una Alta · January 7, 2010

Primesc zilele trecute un email de vreo 500 de cuvinte (adica MARE) cu descrierea unui proiect. La sfarsit intrebare: “Ce parere ai?”.

Ce as putea sa raspund? “Buna”. “Proasta”. Nici macar. Pentru ca nu am idee ce vrei sa obtii, de ce le mai multe ori, de la proiectul respectiv. Pentru ca nu am idee care sunt asteptarile tale de la viata, de la proiect samd. Pentru ca nu stiu daca ai acces la resurse, ce pregatire ai samd.

Daca ma intrebi de un blog si ce parere am… ce ar trebui sa iti raspund? Ca e scris bine? Ca are design misto? Ca pare vandabil? Ce? De unde sa stiu eu ce te intereseaza pe tine?

Prin urmare, cand vrei o parere (sugestie, sfat – deci nu consultanta), incearca sa urmaresti cateva linii directoare – cel putin daca ma intrebi pe mine:

1. Da-mi o descriere mica a proiectului inainte de a intreba, daca vrei sa ma intrebi despre intreg proiectul.

2. Daca vrei sa ma intrebi ceva specific, scoate specificul in evidenta.

3. Intrebarea trebuie sa fie foarte clara si la obiect: “crezi ca exista posibilitatea sa obtin X in intervalul de timp Y? Daca da, crezi ca mi-ai putea da 1-2 sugestii?”

4. Incearca sa ma intrebi pe zone de interes pentru mine (folosind exemplul de mai sus, al blogului, nu ma intreba de design sau calitate a scrisului – daca vrei o critica literara). Da, am o parere, ca orice om, dar nu una de care ar trebui sa iti pese prea mult.

5. Nu ma intreba nimic mai devreme de cateva luni din momentul in care ai dat drumul si cand ai ceva palpabil de vazut/masurat.

6. Daca raspunsul pe care trebuie sa ti-l dau implica mai mult de 10 minute din timpul meu (inclusiv cercetarea) sunt mari sanse sa nu il primesti. Pentru mine timpul meu e mai important decat al tau (pentru ca e al meu).

7. Nu imi scrie pe Yahoo Messenger, Facebook, Twitter samd. Nu ma suna. Daca vrei ceva, trimite un email. Nu imi spune ca nu ai timp sa scrii un email, pentru ca iti dau si ignore.

8. Nu ma presa sa iti raspund imediat (anuntandu-ma pe twitter ca am email, pe Yahoo Messenger ca am email samd). Sunt sanse mari sa nu iti raspund deloc.

9. Scrie inteligibil. Daca scrii incoerent, gresit gramatical samd, indiferent de motiv (cineva, care mi-a trimis 10 randuri de email fara semne de punctuatie, litera mare samd, s-a motivat ca se grabea), nu vei primi raspuns. Pot intelege scapari minore, dar nu emailuri la care trebuie sa folosesc Google Translate ca sa inteleg.

10. Ceea ce spun eu e doar o parere data in contextul propriei mele experiente si in contextul cunostintelor si informatiilor pe care le am eu. Poate ca tu nu ai aceleasi date la care sa te raportezi. Deci nu trebuie sa iei ce iti zic eu ca litera de lege.

Daca nu respecti ideile de mai sus nu inseamna ca nu iti raspund. Uneori inseamna doar ca nu iti pot da un raspuns care sa te ajute cu ceva.

La final, eu intotdeauna dau un exemplu de “sfat” dat unui prieten bun: “Nu porni, bah, un blog de carti, ce ai, ai inebunit? Nu ai sa faci bani niciodata cu el!”. Bine ca Andrei Rosca nu m-a ascultat, pentru ca altfel nu aveam bookblog (sau era o alta varianta). Ce va sugerez, deci? Sa nu intrebati despre proiect, in general, niciodata. Eu as intreba doar de lucruri specifice (cum sa promovez pe un anumit canal, cum se potriveste o anumita componenta pentru vanzarea pe alt canal samd), pentru ca acolo si feedback-ul e masurabil si relativ usor de implementat ulterior.

Cat despre viziune si proiect… De unde sa stiu eu ce iti place tie? Sunt sigur ca daca intrebai 100 de oameni despre ce ar trebui sa fac eu dupa Yahoo! niciunul nu ti-ar fi zis de un joc online cu masini. Si totusi, asta fac 🙂

Un alt lucru observat e ca, de obicei, cei care pun intrebari generale cauta de fapt motive sa porneasca ceva sau chiar sa NU porneasca (spunand: Bah, eu am vrut, dar mi-a zis Bobby Voicu ca e o idee proasta). Nu e treaba mea ce faci tu, nu eu sunt in locul tau si nu ar trebui sa conteze prea mult pentru tine.

In consecinta? Porneste-ti proiectul, fa cativa pasi cu el si abia apoi apuca-te sa ceri pareri, sfaturi, idei samd. Nu pierzi nici tu timpul, nici cei pe care ii intrebi.

P.S.: evident, exista posibilitatea sa obtineti mai multe informatii, o parere mai detaliata samd. Dar asta inseamna deja consultanta. Daca asta cautati, atunci decalogul de mai sus nu mai are relevanta. Dar consultanta implica anumite costuri la care trebuie sa va ganditi.

Bobby

Reader Interactions

Comments

  1. Copila blonda says

    January 7, 2010 at 11:41 am

    Andrei Rosca nu e etalon, el are ceva puteri supranaturale, doar stii ce zice -ca nimic nu e imposibil.

    Si da, Bobby, ai o responsabilitate pentru visele oamenilor! Acum vrei sa te speli pe maini?! 😛

  2. Ariel says

    January 7, 2010 at 1:04 pm

    Sunt sigur ca am citit o chestie din asta intr-o carte… si nu-mi amintesc exact ce carte.

    Exact chestia asta: cui ar trebui sa pui anumite intrebari, in ce mod ar trebui sa le pui si cum sa reactionezi daca nu primesti tocmai cel mai bun feedback.

  3. Neamtu' says

    January 7, 2010 at 1:20 pm

    Na, mergand pe ideea ca Bobby Voicu e Bobby Voicu si ca ce spune el are relevanta, mi se pare oarecum normal ca oamenii sa se ghideze dupa sfatul tau. Chiar daca nu pare corect, e natural sa te bazezi pe opinia cuiva care stie. Oricine poate risca, dar parca risti mai usor cand ai o opinie bazata alaturi, nu?

  4. DragosM says

    January 7, 2010 at 2:51 pm

    Salut,

    Sa spunem ca vrei sa faci un site sau cred ca e valabil pentru orice business, daca tu crezi in ideea pe care o ai, nu cred ca mai ai nevoie de confirmari. Un sfat din partea cuiva avizat este cu totul altceva, insa sa intrebi in stanga si dreapta daca e bun, iar daca e bun in cat timp am break-even etc.
    Cred ca setul asta de intrebarii si le pun in general oamenii care vor sa faca ceva numai pentru bani; oameni care nu fac research, care nu se gandesc sa ajute cat mai multi oameni, care nu cauta sa identifice o anumita oportunitate pe piata, sa creeze o noua nevoie (asta ar fi ideala).

    Andrei Rosca nu este un etalon, insa e unul din cazurile de pe urma carora poti invata sa mergi mai departe, daca crezi in ceva …

    O fi faina.

  5. Florin Anghel says

    January 7, 2010 at 2:52 pm

    Cred că te referi la email-ul meu (în care îţi ziceam ceva de muvix.ro). Dacă da, era mai degrabă o propunere de parteneriat. Deci sa vedem…

    Emailul era mare, deoarece conţinea o explicaţie detaliată a ideii, comparaţii cu alte proiecte similare şi motivaţia pentru încereprea unui asemenea proiect.

    Iar acum să iau fiecare punct în parte:

    1. Descrierea propriu-zisă nu era mare, dar nici într-o propoziţie nu se poate explica ceva îndeajuns încât să-ţi faci o idee despre ce e vorba.

    2. Nimic specific, vorbeam despre tot proiectul.

    3. Cum am spus, era o propunere, nu o întrebare. Aici a fost greşeala mea, nu am făcut chestia asta clară în email.

    4. În email n-am zis nimic de design sau de scris, eu vorbeam despre funcţionalitate.

    5. Vezi punctul 3.

    6. Dacă aveai un oarecare interes în proiect, era folositor pentru amândoi să răspunzi. Dacă nu, îţi lua de la 10 secunde în sus să răspunzi.

    7. Iniţial am vorbit cu tine pe messenger, mi-ai spus să-ţi trimit email. Şi aşa am făcut.

    8. Emailul a fost trimis acum câteva săptămâni. Nici nu ţi-am menţionat de el.

    9. Nu cred că am făcut vreo greşeală gramaticală sau ortografică în email, iar conţinutul era organizat destul de bine, zic eu.

    10. Corect!

    Ştiu că nu toate punctele îmi erau adresate în special mie (sau chiar niciunul, dacă nu vorbeai despre emailul de la mine) şi că dacă tot ai scris articolul ăsta ai vrut să acoperi toate subiectele posibile, dar am încercat să-mi spun părerea în legătură cu fiecare din ele, în raport cu emailul de la mine. Nu am încercat să te contrazic, am fost cât am putut de obiectiv.

  6. Ombelico Del Mondo says

    January 8, 2010 at 12:12 am

    Maestre, pot sa nu te intreb nimic? Ti-as trimite un mail in care sa te intreb daca pot sa nu te intreb nimic, dar imi e teama ca incalc decalogul…

  7. Infransul says

    January 8, 2010 at 8:05 am

    @Bobby Voicu: cred ca era potrivit sa fi incheiat post-ul cu “Tu ce parere ai ?” sau “Voi ce parere aveti ?” 🙂

  8. cosmin trif says

    January 8, 2010 at 9:28 am

    Bobby: vorbesti ca un profesor de online. Pe bune. Ce zici in Ro ar merge un site prin care (tu) sa oferi consultanta online pe bani ? 😛 ( Stiu ca tu oferi consultanta, dar nu online :P) Peste cati ani?

    Parearea mea e ca va fi posibil asa ceva peste 10-20 ani !

  9. McGogoo says

    January 9, 2010 at 7:05 pm

    deadly blow…
    postul asta o sa intre la categoria asta la mine :))
    e mortal.
    loveste unde doare cel mai mult 😀

  10. Itmadness says

    January 10, 2010 at 2:01 am

    Foarte interesant postul si cred ca multa lume nu tine cont de aceste reguli sau nici macar de 2-3 . Pe viitor o sa incerc sa aplic o parte din reguli 😉

  11. Andrei Rosca says

    January 10, 2010 at 11:26 am

    Copila blonda: yes, i can do magic. In ce vrei sa te transform? 🙂

  12. Dekora says

    January 10, 2010 at 3:12 pm

    De ce nu intrebi clientul final si in rest ceri consultanta si platesti?!

  13. ditoiu says

    January 18, 2010 at 1:42 pm

    Probabil ca o parte din pacientii care-ti scriu sufera de asta

    http://www.medicalnewstoday.com/articles/167813.php

    🙂

Primary Sidebar

Despre

Scriu. Fara un subiect anume, fara o tema anume.

Aici e o arhiva a perioadei 2005-2013, cand scriam ceva mai des pe blog.

Scrise recent

  • Portugalia vs. Romania: Diferente culturale
  • Fedora Linux (dupa install nou)
  • Cine esti?!
  • Seriale: atunci si acum
  • Linux, MacOS, Skitch si Evernote. O intreaga saga in cateva sute de cuvinte

Proiecte

  • BobbyVoicu.com
  • MixRift

Footer

Copyright © 2025 · BobbyVoicu.ro