In ultima zi de discutii de la Social Media Snowcamp, Adrian Ciubotaru a venit cu o prezentare care spunea, intr-unul dintre slide-uri, ceva de genul:
Ce inseamna sa fii un blogger bun in 2011?
Sa scrii bine!
Sa fii activ (nu reactiv)
Sa fii prezent in social media
Sa faci netowrking
Sa initiezi evenimente
Sa dezvolti proiecte online
Sa ajuti comunitatea
Sa oferi consultanta
Sa gasesti / inventezi o nica
Sa construiesti un brand personal
Sa ai abilitati de public speaking
Evident, si-a luat destul de multe suturi, pentru ca “pentru a fi blogger trebuie doar sa scrii bine, nu?”. Intrebarea asta face parte din categoria “daca faci ceva bine, pana la urma cineva te va descoperi, nu trebuie sa iti promovezi tu munca”. Sau “s-a nascut talent, a murit speranta”.
Totusi, ceea ce a spus Adrian mai sus nu cred ca se refera la un simplu blogger: intr-adevar, sunt unii oameni care nu vor decat sa scrie si sa schimbe idei cu prietenii. Cred ca se referea la bloggerii care vor de la blogul lor mai mult de 10 cititori pe zi. DIn pacate, si poate ca din cauza asta a si fost combatut asa de puternic, ceea ce nu spune acolo este ca nu toate conditiile sunt necesare, doar binevenite. Poti fi blogger/problogger bun si fara ele, dar in mod cert te ajuta in evolutie. Mai ales acum, cand nu mai e asa de usor sa fii printre cei din varf asa cum era acum 6-7 ani, cand ne-am apucat noi.
In ziua prezentarii, am spus ca cei de care vorbeste Adrian, cei care indeplinesc, in teorie, toate conditiile alea, nu mai sunt bloggeri, nici chiar probloggeri, sunt blogprenori.
Blogprenor, ce dracu’ e aia??
Inca o strutocamila? Dupa problogger, A-lister, acum inventam o noua categorie de bloggeri, numai ca sa putem iesi in evidenta? Pana la urma, nu poti fi “cel mai bun din [puneti ce vreti voi aici]” decat pana la un punct, inainte de a pica in ridicol, nu?
Pentru mine, insa, blogprenor e blogger-ul care s-a folosit de blogul sau pentru a-si creste un business/o cariera in afara blogging-ului (sau pentru a crea asa ceva). Ca e vorba de un business online sau de unul offline, e vorba de blogger-ul care isi construieste o imagine cu ajutorul blogului, imagine pe care o utilizeaza apoi, mai bine sau mai rau, in promovarea si gasirea de clienti pentru acel business. Sau de cel care isi foloseste acelasi blog pentru a-si gasi un loc de munca.
La categoria blogprenori i-as trece, dintre cei mai vechi, pe Radu Ionescu, Dragos Novac, Cristi Manafu, Andrei Rosca, Costin Cocioaba, Alex Mihaileanu. Dintre cei care au crescut mai recent, fara sa fie in mod necesar bloggeri noi, Alex Negrea, Chinezu, Adrian Ciubotaru. Si asta doar pentru cei care vor sa isi faca un business, nu mai zic aici de cei care si-au gasit un job datorita blogului.
Care e diferenta intre un blogprenor si un problogger?
Blogprenor-ul iese din blogging. Cu mai mult sau mai putin succes. Problogger-ul ramane in blogging (desi si acolo are nevoie de multe dintre calitatile insirate mai sus de Adrian), se extinde poate, in cel mai bun caz, construind alte bloguri, bloguri care tin tot de el (nu are angajati, alti oameni care sa scrie samd).
Blogprenor-ul vrea sa angajeze oameni, sa faca mai multe proiecte, sa iasa in afara unui simplu blog. Blogprenor-ul ajunge la un anumit nivel cu blogul sau si se opreste acolo, pentru ca mai sus nu il intereseaza, cel putin pentru moment, sa ajunga. Mai mult, efortul necesar este prea mare, la momentul respectiv. Uneori mai coboara, revine si tot asa. Blogul sau devine doar o unealta in cresterea business-ului.
Problogger-ul vrea sa aiba un blog din ce in ce mai bun, pentru ca asta vinde. Vrea mai mult trafic, mai multe comentarii samd.
Nici unul dintre modelele de mai sus nu este gresit. Sunt doar diferite. Si ma mira ca cei implicati inca se stropsesc unii la altii. Tin minte ca acum ceva timp, cand se faceau comparatii de venituri, Vali spunea “Bobby nu se pune, el e consultant”. Da, ma lua la misto – asa, ca intre prieteni, sper eu, dar avea dreptate: veniturile mele nu veneau direct din blog decat in proportie de 20-30%. Pentru ca eu nu m-am considerat niciodata un problogger, ci mai degraba un antreprenor. Ca uneori mi-a iesit, de cele mai multe ori nu, ca am mai fost si angajat… asta face parte doar din evolutie 😀
P.S.: lista de mai sus inseamna si dezvoltare personala. Ar fi interesant pentru toti daca ar face efortul de a bifa fiecare element, ca sa vada ce inseamna pentru ei, pentru blogurile lor. Si poate atunci si-ar reconsidera atitudinea 🙂 Si, ca sa fiu sigur: nu eu am inventat termenul de blogprenor, l-am mai intalnit de-a lungul timpului, nu mai tin minte unde, insa.
P.P.S.: tin minte ca discutam la un moment dat cu Jeremy Wright despre reteaua lor de bloguri, b5media, in care era implicat si Darren Rowse (problogger.net). Si imi spunea ca, desi avea alte sarcini, Darren nu facea altceva decat sa aiba grija de blogul sau. Si ca pana la urma l-au lasat sa isi vada de treaba lui la blogul respectiv, pentru ca nu voia altceva. Darren ramane modelul clar de problogger, inclusiv din acest punct de vedere.
Ai perfecta dreptate in ce zici. Pana la urma a te incadra in una din cele doua categorii despre care vorbesti este chestiune de optiune. Eu am optat pentru faza cu bloprenor, pentru ca mi se potriveste mai bine. Altii aleg zona de problogger. Ceea ce e absolut ok. Singura mea iritare (e mult spus, dar no, zic asa sa sune mai bine) este cand unii impart cele doua tabere si le pun pe picior de razboi. Ceea ce, zau, nu e cazul.
Inca ceva: cand alegi sa fii blogprenor, cum zici tu, sacrifici din ceea ce iti oferi ca problogger. Pentru ca e foarte greu sa le faci pe amandoua la intensitatea si cu periodicitate care ar fi ok. Asa ca alegi, iti bugetezi altfel resursele si, la urma urmei, traiesti cu decizia pe care ai luat-o 🙂
Da, sunt de acord, am si completat articolul: de la un moment incolo energia folosita pentru a creste in plus blogul este atat de mare incat ti-ar lua foarte mult din efortul depus in alte parti 🙂
Da, mă recunosc la blogprenor. Am creat chiar o nişă. Apoi am creat produse pe care le-am vândut cu succes în HoReCa în baza blogului.
In sfarsit imi gasesc si eu locul, pentru ca nici macar blogger nu ma vedeam… 🙂 … Sarbatori Fericite! pana una alta… am observat ca oamenii uita din ce in ce mai mult sa sarbatoreasca in goana lor dupa bani si realizare…
Da, parca incepe sa aiba sens, nu? :)) Nu de alta, dar niciodata nu am simtit ca sunt blogger in adevaratul sens al cuvantului (poate doar in primele 6-9 luni 😀 ).
Intradevar pe strada unora sa facut lumina. Si din pacate chiar e tot mai greu sa te mentii in orice domeniu, cat despre online e abia inceputul. Momentan in Romania sunt foarte multi copii ce au site-uri spam pe pozitii decente.
Nu vad legatura cu ce am scris eu 🙂
In prima propozitie m-am referit la faptul ca multi se cred blogeri dar nu sunt, sunt problogeri….
Iar in urmatoarea…ai scris tu ceva despre perioada de acum 5 ani cand te-ai apucat de bloging si era mult mai usor sa te mentii pe anumite pozitii si sa iti mentii un numar constant de cititori.
Ce am zis eu nu avea nici o legatura cu traficul si motoarele de cautare.
mereu am considerat ca adevaratii bani se fac din activitati conexe!
Se fac bani buni si din blogging pur, sa stii. Depinde cum esti “format”, insa 🙂
E chiar obligatoriu sa faci bani din blog sau datorita blogului ?
Nu.
Cred că e foarte bun articolul, cel puţin plec de aici cu o idee clară, pe care nu am citit-o până aum în altă parte. Mulţumesc!
de curand am aflat de conceptul asta de blogprenor si m-am gandit “ia uite ceva ce ma poate caracteriza, cel putin la nivelul aspiratiilor”. Am si eu o afacere online si am un blog in care incerc sa o promovez. Succes cu mai multe posturi in domeniu asta:)
“Sunt doar diferite. Si ma mira ca cei implicati inca se stropsesc unii la altii”
problema apare când una dintre categorii se apucă de mâncat magiun despre cealaltă. mai exact bloggerii care n-au trafic decretează că traficul nu e important sau blogprenorul compară cei 5.000 prieteni ai lui cu cei 1.000 ai mei ÅŸi spune că reachul lui a fost de 5×5.000 ÅŸi că e irelevant că a trimis doar 10% din traficul pe care l-a trimis un problogger.
nuanţe.
Am senzatia ca vrei sa intretii un foc care nu prea mai are lemne :((
Intre timp bloggerii care nu aduc plusvaloare cititorilor scad in trafic si interes. “Cel mai citit, premiat, vizitat, comentat …” chiar nu ma conving. Toate cuvintele astea cu sens fortat: problogger, blogprenor etc au doar “frumusetea din ochii privitorului” Daca te uiti si la cei care lasa un comentariu la top bloggeri doar pentru un biet link te lamuresti.
Daca ai 5 minute, pui o intrebare simpla si vezi ce obtii. Uite o sugestie: De ce as citi articolele despre “poză cu Irina Shayk” si teme de genul asta ??? Si nu stiu daca devin antipatic spunand ca ghenea.ro si manac.ro (sau similare) sunt demne de citit.
Sunt de acord, daca nu aduci plusvaloare cititorilor, nu ii vei mai avea 🙂 Dar de multe ori un “blogprenor” nu e interesat de un volum constant de trafic, nu incearca sa scrie in permanenta ceva interesant samd. Face asta in functie de cum ii permite timpul. Manac, de exemplu, scrie extrem de rar, nu cred ca are trafic foarte mare :)) El este un exemplu tipic de blogprenor 🙂