Eram acum vreo doua zile la Real, pe la 10-11 noaptea, facandu-mi cumparaturile (prefer sa ma duc atunci, chiar si mai tarziu, pentru ca nu e asa de aglomerat). Cand cobor din masina (un Smart de care va voi povesti curand), vine la mine un tip la vreo 20 de ani, curatel, care imi spune: “sunteti sofer auto? Avem o problema cu cureaua de transmisie la un Ford Escort, la o statie de benzina de-aici si mai avem nevoie de vreo 400.000 de mii sa rezolvam problema, credeti ca ne puteti ajuta cu oricat?”
Evident, i-am dat cu flit, era clar ca lumina zilei ca e vrajeala – urmariti Filantropica: “mana intinsa care spune o poveste nu ramane goala”. (urmariti, in plus, ca mai intai m-a intrebat daca sunt sofer – de parca faptul ca abia coborasem de la volan nu ma dadea de gol: a obtinut astfel primul “Da”, pe care voia sa il continue).
Poanta e ca doua zile mai tarziu acelasi pusti avea, in aceeasi parcare, aceeasi problema. Cand l-am intrebat cum de nu a rezolvat de 3 zile, de cand mi-a zis acelasi lucru, a zis “Ah, scuze, am mai vorbit”, si a plecat mai departe.
Ma gandeam, insa, la intrebarea initiala si la raspunsul asteptat. Imi aduc aminte de-un test despre care citeam acum ceva ani cu o fisa de telefon: daca te duci la 10 oameni pe strada si le ceri o fisa de telefon – testul era facut acum vreo 20 de ani -, unul din 10 iti va da o fisa. Daca, insa, te duci mai intai la ei si ii intrebi cat e ceasul, apoi ceri, 5-7 oameni iti dau fise.
Tot zilele astea am primit si un email lamentabil, de la cineva care e “CEO si cofondator al unei firme de hosting”, care imi explica foarte bine ce gandesc eu, ce ar trebui sa afle cititorii mei samd. Persoana respectiva imi cere un serviciu (sa spun de serviciul lor de hosting), sa fiu solidar pentru ca sunt roman – cine a vorbit cat de cat cu mine sau a citit ce scriu stie ca nu sunt de acord cu solidaritatea de genul “da-mi link ca sunt roman” samd, pentru ca daca esti bun ti se da link oricum – si imi trimite un email standard (pun pariu ca daca ma apuc sa caut pe la toti bloggerii mai vizibili, toti au acelasi mesaj). Si ma gandeam ca mai degraba m-as apuca sa ii dau bani baiatului din parcare, care macar a invatat o strategie, decat unuia care se crede mai destept ca mine si nu face macar minimul efort sa citeasca ceva inainte, daca tot imi cere un serviciu. Sau macar sa dea un search pe blog la mine dupa “hosting”. Poate asa afla de parteneriatul cu Hostway. Sau putea sa se uite in footerul blogului. Eh. Desi, cu ocazia asta mi-a venit o idee buna legat de partenerii mei in diferite proiecte sau pe blog. Marti-miercuri o pun in aplicare.
In ultima vreme citesc din ce in ce mai mult despre tehnici de vanzare (citisem si inainte, dar acum incep sa descopar tot felul de lucruri noi). Si observ cat de putin stim sa ne vindem. De la omul cu hosting-ul de mai sus pana la brandul de tara. Si ca, pana la urma, numai noi suntem de blamat ca nu reusim sa ne vindem. Faptul ca traim in Romania nu schimba asta, doar face vanzarea mult mai dificila.
Nice, respectivul test cu fise de telefon imi aminteste de altul, pe undeva usor apropiat. La un rand destul de mare la xerox, un individ se baga in fata, fiind admonestat si alungat in cele mai multe cazuri. Rata admonestarilor scadea daca individul isi justifica urgenta de a se baga in fata si a nu sta la rand, justificarea neavand vreo logica, gen “va rog sa ma lasati sa trec peste rand pentru ca este mama bolnava”. Faza dura e ca rata esecurilor a fost semnificativ mai mica decat cea a cazurilor in care nu spunea nimic, chiar si atunci cand subiectul spunea “va rog sa ma lasati in fata pentru ca trebuie sa stau in fata”.
o experienta de care mi-a adus aminte topicul tau, are si asta legatura cu persuasiunea: asteptam trenul zilele trecute si un cersetor matur se apropie, a ezitat crezand ca nu-l bag in seama, dar fiindca arata ca un taran necajit macar l-am ascultat, si e ceva important sa te asculte cineva in zilele astea: ma asteptatm sa-mi ceara bani direct si sa-i zic ca eu nu produc bani, dar mi-a cerut cat sa-si ia o paine, la care i-am raspuns ca nu am un loc de munca (chiar nu) si n-am cum sa produc nici macar pentru o paine. La care tupeul romanului s-a intins la inima mea: “Dar inima ai?”
Acum va intreb, nu era mai bine sa intind scutul de la inceput?
Este unul care se plimba cu un Audi A6 cu motor de 3.2Fsi in parcarea din Careffour Constanta….si zice ca nu un priten a ramas fara benzina si daca il putem ajuta cu ceva bani….si omul e imbracat la costum si pare super serios. Si mai e unul parcat tot timpul in Movilita pe drumul de la Bucuresti spre Urziceni, o masina cu numere de Franta si zice ca a ramas fara benzina…si cind ai oprit ai pus-o :)..ca tu cat stai de vb cu el…apar altii din tufisuri ๐ si iti umbla prin masina…:)
Eu am patit-o intr-o benzinarie. Le-am dat unora 20 de lei ca au alimentat si ca nu pot pleca de acolo fara sa achite. Mai intai ca sa imi dea o sticla de uischi. Si mi-au luat numarul de telefon ca gen or sa ma sune sa imi dea banii. Ulterior am aflat ca procedeaza des asa. Asta inseamna sa te vinzi? Sa profiti de mila/bunatatea unui om? Asta inseamna inselatorie si e ilegal.
Ideea articolului era ca ti-a vandut ceva (o minciuna, in cazul asta) si ca ti-a vandut-o mai usor pentru ca a folosit o modalitate simpla de persuasiune. Ce voiam sa spun e ca merge, in ciuda faptului ca ar fi trebuit sa fie destul de clar ca e vrajeala si inselaciune
Problema e ca si cersetoria merge. De aia vin tiganii inapoi ๐
Unul dintre cei mai tari cercetatori in domeniul persuasiunii este Dr. Robert Cialdini. Cei interesati gasiti pe youtube cateva filmulete foarte interesante in care explica cele 6 principii ale persuasiunii.
Hhahha, foarte tare, aceeasi “problema” cu tot cu intrebarea: “Sunteti sofer” la Hornbach din Berceni, vinerea trecuta.
Masina era intr-o benzinarie din apropiere, mi-a cerut 30 lei si a spus ca imi lasa garantie permisul sau de conducere. Eu i-am spus: da, da-l incoace! Atunci mi-a spus ca il are in masina si ca il aduce, apoi s-a pierdut intr-o alta directie decat cea a benzinariei fictive. Atat timp cat oferi ceva spre garantie ai acel obiect cu tine, nu il lasi in masina?! In zona oricum nu este nici o benzinarie decat la alte cateva statii de autobuz, so?! Si pana la urma fiecare dintre noi are un amic la care sa apeleze in caz ca se strica ceva. Chemi un mecanic, etc?! Teapa! Atentie si la pacaleala cu inelul ::))
sexul se vinde, stim sa vinde sex -> stim sa ne vindem. Avem noroc ca suntem romani, suntem al dracu de inventivi.
Exemplul cu tanarul din parcare este unul clasic, se practica ma este tot doar povestile difera usor. Nu le-am dat, nu le dau si nici nu le voi da nimic :>
Imi place cum ai punctat ca daca esti bun ti se da link oricum. Problema care am vazut-o in multe locuri e ca romanii nostrii pot chiar sa iba idei foarte bune dar au o promovare proasta. Daca nu stii la ce usi sa bati si unde sa faci reclama e destul de rau.
Eu stiu alta, vin si ma ajuta chipurile sa parchez, imi arata unde este un loc liber (tot la REAL) si apoi imi spun ca au nevoie sa plece acasa si li sa furat portofelul si mai are nevoie de 10 lei de bilet.
ai spuso singur…urmariti filantropica
astia un singur lucru ar merita -> o mica bataie asa.
poate data viitoare nu mai incearca excrocherii