Pentru P.R.-ii din online

L.E.: Inainte de a citi postul, urmariti prezentarea aceasta, facuta de mine la Olimpiadele Comunicarii. Postul de mai jos nu are legatura cu banii, ci cu lipsa de interes a oamenilor din companii pentru a afla cateva lucruri inainte de a trimite niste emailuri.

Dupa ce citit postul, cititi urmarea aici.

Nu vreau sa folosesc un cuvant comun in astfel de situatii, incetatenit intre bloggeri. Dar azi mi-a sarit tandara cand vad ca vorbim degeaba la conferinte de genul PR Forum si altele.

Situatie: un mail, primit de la o agentie de PR, in care mi se explica ce importanti sunt cititorii mei pentru mine (no shit?), in care mi se spune ce chestie geniala s-a descoperit in cosmetice (eu, metrosexualul) si mi se propune sa scriu un post, sa generez o discutie intre cititori si cel mai misto primeste un pachet de cosmetice de aprox. 100RON (dupa estimarea mea).

Bloggerii sunt oameni!!! Si asa cum nu te duci la unu pe strada sa ii spui sa te ajute cu business-ul tau pentru ca are inima mare, asa nu vii nici la un blogger fara sa iei in considerare cateva chestii. Iata mai jos o discutie pe YM despre asta, poate va ajuta:

bobby_voicu: da, asta le-am zis si eu
bobby_voicu: ca in urma acestei chestii, parerea buna despre ei se duce la vale
XXXXXX: naspa
bobby_voicu: inca sa imi multumeasca ca nu i-am @#$% public
XXXXXX: ooof
XXXXXX: orgoliile astea de bloger
XXXXXX: pe undeva inteleg
bobby_voicu: nu sunt orgolii de blogger
bobby_voicu: suntem oameni
bobby_voicu: think about it
bobby_voicu: pentru ca ei dau premiu un milion de lei pentru cititorii nostri (un produs in valoare de)
bobby_voicu: wtf, chiar crezi ca nu pot sa dau eu, din buzunarul meu, asa ceva, daca asa consider?
bobby_voicu: cat de de cacat crezi ca suntem?
XXXXXX: :)
XXXXXX: usorrrt
bobby_voicu: sa spunem ca premiul e mai mare
bobby_voicu: totusi, cand am scris eu pe blogul meu de deodorante si cosmetice, ca sa crezi ca audienta mea o sa percuteze?
XXXXXXX: :-s
bobby_voicu: ok, se poate sa fiu interesat si in situatia asta, ca e un produs general
bobby_voicu: dar tu imi ceri sa am grija de o discutie, sa o generez
bobby_voicu: nu ma implici in ceva foarte misto, sa spuna lumea “wow, ce cool”
bobby_voicu: (o sa fiu implicat in asa ceva in curand, ai sa vezi despre ce e vorba)
bobby_voicu: deci eu practic muncesc pentru tine
bobby_voicu: pentru 1 milion de lei
bobby_voicu: un om care ia o gramada de bani pe ora de consultanta
bobby_voicu: wtf???

Asta, combinat cu faptul ca s-a trimis acelasi mail, identic, catre cel putin 4 bloggeri. Si ca nu exista in tot postul ala WIIFM

P.S.: da, sunt buricul lumii mele (cum, repet, acuza cineva bloggerii). Ma doare in cot de produsele voastre atat timp cat nu sunt relevante pentru mine (dati-mi carti, masini, calculatoare, mancare, ca tot scriu o gramada despre ele). Incercati sa ma intrebati si de nerelevante (voi fi implicat in scurt timp intr-o campanie pentru unul din cele mai nerelevante produse ever pentru mine… dar e o super idee), dar aduceti ceva care sa ma faca interesat. Si nu, la mine nu e vorba de bani. Pentru ca eu cer 1000E pe banner/articol. Si nu merita sa imi dati, sincer sa fiu (sau merita, cine dracu mai stie). Dar cer asa de mult ca sa fiu sigur ca atunci cand dati acei bani, acordati mai multa atentie.

Ah, si cred ca articolul de aici e despre aceeasi problema.

P.P.S.: daca te cunosc, daca ai avut macar bunul simt sa vii inainte la mine sa spui: salut, sunt cutare, de la agentia cutare, pot sa iti trimit un mail sa te intreb ceva, probabil ca reactia mea va fi mai putin acida (chiar deloc). Dar cand nu ma cunosti si ma iei la misto, cam asta se intampla.

Later edit: Cititi urmarea aici, pe CapsLock.ro

55 thoughts on “Pentru P.R.-ii din online

  1. hehe! yo astept super campania pentru produsul ala aparent nesemnificativ pentru tin, dar cu ideea geniala la pachet:) cam cat mai e ’till countdown?:)

  2. @gigix: fu asa: vrei sa scriu despre ceva ce nu are aproape nici o legatura cu mine? Atunci imi dai bani si poate zic da, daca pretul e corect. Vrei gratis? Atunci da-mi ceva care sa ma intereseze.

  3. Sunt de acord cu nemultumirile lui Bobby Voicu, chiar daca sunt blogger din liga inferioara.
    Dar v-ati gandit vreodata la bugetul alocat unei actiuni publicitare prin intermediul unui blog puternic/unor bloguri puternice? Una e cand e vorba de masini, calculatoare, imobiliare, banci si alta e cand actiunea vizeaza, sa zicem, carti, sucuri ecologice sau produse de imbracaminte. Probabil o parte a PR-istilor din online considera ca publicitatea online e mai ieftina decat cea scrisa sau audiovizuala.
    Imi cer scuze ca intervin chiar daca nu inteleg toate aspectele mecanismului la care face referire Bobby Voicu.
    @Bobby Voicu: am intrat pe linkul cu prezentarea de la Olimpiadele Comunicarii si trebuie sa spun ca m-a surprins pana spre socat faptul ca nu suficient de multi participanti la prezentarea cu pricina au declarat ca au blog. Parca numai un sfert.
    Eu sunt din centrul universitar Iasi, de la UAIC, cea mai mare universitate din Iasi. Cele mai multe bloguri “studentesti” apartin colegilor mei studenti de la Facultatea de Filosofie si Stiinte Social-Politice si Facultatea de Economie. Facultatea de Filosofie et al. are vreo 7 specializari de licenta. Va vine sa credeti sau nu dar se fac eforturi sa existe o asociatia studenteasca pentru fiecare din cele 7 specializari, inclusiv comunicare, stiinte politice. Vreo 4-5 chiar au site, blog, forum si revista. Deja. Studentii din Iasi, imi permit sa spun, sunt mult mai deschisi spre online decat colegii din alte centre universitare.
    Inchei cu o glumita ca intre bloggeri: stiati ca 75% din oameni tind sa-ti dea crezare cand argumentezi cu statistici?

  4. Aştia sunt oameni de la comunicare care nu ştiu sa comunice. Pentru ce au mai făcut o facultate in cazul asta?

    Şi eu fac review-uri gratuit pentru ca eu stiu ca nu din asta imi voi lua un salar, dar nu sunt nici un fraier care sa fie tratat de sus… Te-am inteles perfect.

  5. imi pare rau sa spun asta, dar facultatea nu te invata nimic despre comunicare. poti invata toate aceste lucruri din mers, impiedicandu-te, gresind si dorindu-ti sa fii mai bun data viitoare.

    PR-ul este un job pe care te solicita 24h/24h, 7 zile pe saptamana si cine nu intelege asta porneste cu stangul din prima.

    da, ar fi trebuit sa citeasca inainte toate acele posturi cu sfaturi despre cum trebuie abordati bloggerii, despre cum sa scrii si cum sa nu scrii. dar pentru asta trebuie sa stai dupa ora 18 cand se termina programul sa citesti, sa te documentezi si cine e dispus la asa ceva?

    si chiar daca esti dispus sa faci asta, trebuie sa-ti asumi niste riscuri si sa intelegi ca se poate intampla sa gresesti.

    ce mi se pare cel mai nepotrivit este formularea “ce importanti sunt cititorii tai pentru tine”. ideea campaniei nu cred ca a gandit-o ea, asa ca nu e numai vina ei.

    altfel, in ciuda greselii, eu as incerca sa o incurajez pe domnisoara cu pricina si sa o sfatuiesc sa fie mai atenta data viitoare. sa speram ca va invata din greseli si nu le va repeta!

  6. E destul de trist ca oamenii din PR fac gafe de genul asta, pentru ca te-ai astepta sa stie ca in online nu poti controla lucrurile atat de usor. Te-ai astepta sa nu se faca de ras si nici sa afunde PR-ul in imaginea asta de fetite tampe, cu haine ‘din ultima colectie’, fara creier sau strategii viabile. E trist! Bine ca nu stau lucrurile asa peste tot!

  7. Cred ca ati luat-o prea personal. It’s just business: iti place, accepti, nu-ti place, refuzi sau propui un pret corect. Nu cred ca s-a gindit nimeni atit de departe, sa aduca vreun afront bloggerilor, ei doar au facut o propunere (buna sau rea) si atit. Sint in business situatii si greseli de PR mult mai dramatice decit o propunere nereusita.

  8. @hamsia: e personal. o propunere de business are avantaje pentru ambele parti. eu nu am vazut acolo avantajele pt. bloggeri. in plus, discuti cu un om, ceea ce face relatia una personala

  9. @hamsia: nu cred ca Bobby Voicu a avut o reactie de respingere in dorul lelii. Daca piata online l-a consacrat drept consultant cu plata, de ce sa faca el munca patriotica pentru o agentie PR care poate ca-si permite sa-l plateasca? De ce sa faca altii bani pe spinarea lui? Blogosfera nu merge pe mecanisme socialiste. Scoti banul, poftim promovare.
    Interesante reactiile lui zoso si arhi. De celalalt chiar n-am auzit…:D

  10. Iti inteleg offul si e justificat. Ai dreptate.
    ipotetic vorbind, o companie care vrea sa-si promoveze niste produse cosmetice, bune proaste e irelevant, prin intermediul unui blogger cunoscut, prin articol, cum ar trebui sa abordeze? Ce approach are trebui sa aiba, fata de acel blogger? Sunt curios de modul de comunicare, de felul in care sa ceara ceva, de limbaj etc.

  11. Imi cer scuze ca intervin iar pe chestiunea asta dar de vreme ce compania N…. a apelat la agentia asta de PR online nu putem presupune existenta unor fonduri alocate special pentru promovarea in online?
    Approach-ul ar trebui sa implice ideea de respect reciproc, transparenta si etica. Nici ca bloggerul sa umileasca pe piaristi nu e bine dar nici piaristii sa nu umble cu fofarlica:)

  12. @Giuco: ar fi mers asa:

    “Salut, Bobby!

    Sunt cutare, de la agentia cutare. Avem o campanie pentru un produs cosmetic destinat barbatilor. Stim ca tu nu scrii despre asa ceva (am fi vrut sa iti aducem si o masina, dar nu am putut :) ), dar poate ca cititorii tai ar fi interesati – tu stii sigur mai bine.

    Iti putem trimite ceea ce am pregatit noi, poate totusi te implici? In situatia in care ceva nu e in regula, putem discuta, poate gasim modalitatea care sa convina ambelor parti, atat tie cat si noua?

    Multumesc,
    Cutare”

  13. Probabil ca nu e foarte corect ca in discutia asta sa apara concluzii despre “PR-isti” ca si cum ar fi o categorie perfect omogena. Ar fi la fel de corect ca si cum am spune: “bloggerii sunt… (a se completa cu orice se spune naspa despre ei)”

    Eu sunt convins ca e o eroare; RG sunt o firma serioasa si cu siguranta stiu ce fac (iar eu spun asta fiind in raport de concurenta).

    Exista si o multime de exemple pozitive in colaborarile PR-bloggeri, exista exemple de bune practici la care sa ne raportam (unele dintre ele in portofoliul RG). Accidentele sunt accidente; nu definesc nimic.

    Un PR-ist

  14. @Bogdan: exact faptul ca e vorba de RG a dus la reactii. Pana la urma nu te astepti de la o agentie buna la asemenea greseli. da, sunt o gramada de exemple de relatii bune cu bloggerii, asa cum sunt si bloggeri tampiti. dar bloggerii sunt vizibili, asa ca ii poti evita, daca iti faci temele. noi nu avem luxul asta :)

  15. Indreptatita reactia ta. Totusi propozitia “1000E” pare a nu-si avea locul aici si nici in vreun alt post de genul acestuia.

  16. @Daniel: de ce? 1000E e un pret pe care il cer de doi ani. Nu mi-a dat nimeni pana acum si nici nu ma plang, pentru ca asta e si ideea din spatele lui. Postul spune exact ce si cum, fara ipocrizie. Da, as scrie si despre lucruri care nu ma intereseaza, daca mi se da o suma cum trebuie, dar nu cred ca merita. Dar, pana la urma, daca altcineva imi dai banii astia, nici nu i-as refuza, daca pot sa scriu in conditiile mele (adica sa pot sa spun ca e post platit, sa scriu ce vreau eu samd).

  17. Reactia nu e cu nimic mai virulenta sau impresionanta daca specifici tariful tau. Ai vrut sa scoti in evidenta o problema principiala.

  18. @Daniel: nu trebuie sa fie nici una, nici alta. Pur si simplu am vrut sa aduc in discutie si faptul ca am un pret, ca sa nu ma dau lebada aiurea (ca eu nu iau bani samd). Daca nu as fi mentionat asta, as fi lasat loc de interpretari (“da, sigur, dar daca ii dadeau 50E sigur scria”).

  19. salutare, am citit comentul tau pe un site despre fisierul robots.txt , si totusi n-am inteles ce anume ar trebui sa contina si cum ar trebui sa arate.
    crezi ca as putea sa primesc o informatie utila ?
    id stevenyseagal , astept un raspuns . va multumesc

  20. Nu mai mira nimic.
    Am intalnit persoane cunoscute, de succes care nu se tin de cuvant sau se comporta cu totul altfel atunci cand nu sunt vazute “de cine trebuie..”>

Leave a Reply

Your email address will not be published.