In ce directie merge blogosfera?

Vineri, la Webstock, am o prezentare in cadrul sesiunii 1, in care discut putin de directia in care cred eu ca vor merge blogurile si blogosfera.

Prezentarea mea e deja facuta, stiu cam pe ce sa pun accentul, dar as vrea sa va intreb si pe voi:

In ce directie credeti ca se indreapta blogosfera? Ce credeti ca se va intampla peste 2-3 ani?

Am sa aleg 5 raspunsuri, mai interesante, sa le adaug in prezentare si sa le combat (sau nu), in functie de ceea ce cred eu. In plus, toti cei 5 vor primi invitatii la Webstock (adica nu mai stau la rand la Invita :) ). Invitatiile sunt free, dupa cum stiti, dar nu este loc pentru toti cei care au cerut.

As prefera ca raspunsurile voastre sa fie aici, ca sa le pot include intr-un post ulterior (asa cum am facut si cu postul despre citit, de exemplu), dar puteti sa scrieti si la voi pe blog si sa dati link, sa stiu ca ati scris.

P.S.: rezultatele le anunt joi dimineata.

46 thoughts on “In ce directie merge blogosfera?

  1. In aceeasi directie in care merge orice forma de media. Parerea mea e ca bloggerii influenti vor fi din ce in ce mai curtati de partide politice datorita publicului tinta. Apoi va exista jocul de-a soarecele si pisica, vor fi cativa lupi moralisti, dar nu musai obiectivi si poate cativa care vor da verdicte din penumbra.
    Poate pare rupt dintr-un SF raspunsul meu, dar asta cred ca se va intampla macar la nivel politic. Cre’ ca se poate scrie un eseu pe tema asta..

    Ce-ar fi un blogger sa faca parte dintr-un staff electoral undeva pe postul de consilier de imagine., ca tot sunt atat de aproape de cerere si oferta la nivel media?..

  2. In .ro? Directia Hi5 bineinteles. Deja incepe sa apara trendu’ iar visul la banii facuti in pijama atrage foarte multi. Asta inseamna poluare, continut duplicat, flame wars tot tacamul. Multi o sa vina, multi o sa dispara. Iar cei care sunt ok o sa isi caute pana la urma un job in zona corporate

  3. blogurile or sa devina atat de trendy incat o sa fie nevoie de o reinventare a online-ului si-n blogosfera or sa ramana ori aia foarte inapoiati, ori oamenii cu-adevarat pasionati de scris. Restul lumii va imbratisa noul, la inceput destul de putini cei drept, apoi toata lumea si tot asa. Blogurile vor evolua in altceva.

  4. Acum blogurile sunt “la moda”. Suntem in faza de pionierat. Asa cum eram si acum 10-12 ani in ceea ce priveste site-urile companiilor. Sunt incercari firave de a comunica cu ajutorul blogurilor. In urmatorii 2-3 ani va incepe ceea ce se numeste guerrilla blog sau (ce nume misto) bloguerrilla. Blogul ca si modalitate de comunicare va fi studiat la facultatile de marketing si comunicare, vor aparea si la noi platforme de bloguri, bloguri de echipa, bloguri de nisha. Ne vom uita in urma si vom rade de incercarile actuale. Peste 2-3 ani, nimic nu va mai fi ca acum. Asta e calea oricarui canal de comunicare. Comunicarea prin intermediul blogurilor se va dezvolta mult mai repede atat din punct de vedere cantitativ cat si calitativ. Sa nu uitam, ca pana la urma este cea mai la moda modalitate de a creea content “liber” de orice obligatie vis-a-vis de un patron, de interese politice, economice sau de alta natura. Publicitatea din zona de presa on line va trece incet incet in zona de blog content. Incercarile actuale de promovare a produselor/serviciilor cu ajutorul blogurilor/bloggerilor sunt firave, dar in scurt timp vor deveni un “must have” pentru orice companie care se respecta si care va dori mai multa interactivitate cu clientii, rezultate mai bune in urma campaniilor de promovare. Inserturile actuale de filme de pe youtube, “circul” si balacareala actuala, reprezinta de fapt primul pas in dezvoltarea blogurilor adevarate. Ceea ce acum se face individual, dupa ureche, va deveni in scurt timp apanajul profesionistilor care abia acum se nasc sau se educa. Mesaje de genu “angajam blogger” vor fi egale ca numar cu cele de Angajam programator Php, MySQL, Java etc. Si atunci vom spune la fel ca acum, “inca suntem la inceput”. Uau! Si cate mai sunt de spus. …

  5. Cred ca blogosfera se indreapta spre profesionalizare sau mai bine zis maturitate.

    Blog-uri specializate pe un anumit target. Blogurile generaliste vor disparea incet, incet si vor mai ramane doar cei care castiga destul de multi bani din asta fara sa faca un efort deosebit.

    Vor aparea noi surprize, si in sfarsit proiecte (conglomerate sau retele de bloguri) promovate sub acelasi nume ce vor acoperi subiecte diverse si vor castiga bani din asta.

    De asemenea va fi o explozie de bloguri personale, care mai de care mai diverse si mai neinsemnate pentru multi dintre noi. Poate o parte din ele vor ramane vesnic “anonime” pentru publicul larg. Din ele, cel mai probabil vor rasari 2, 3 talente ce vor face iarasi inconjurul web 2.0-ului romanesc.

    Cam atat! :) In rest, cred ca tranzitia de la web 2.0 la web 3.0 si alte forme de comunicare se va face destul de usor, iar cand va veni momentul lumea va renunta la blogging ca si cum nu ar fi existat niciodata.

  6. Cum din ce in ce tot mai multi ziaristi isi fac propriul blog si incep sa scrie acolo in loc sa scrie intr-un ziar si vad ca ies mai multi bani cu un program mult mai lejer si fara un sef enervant. Cred ca peste 2-3 ani blogurile cele mai citite vor fi bloguri care inlocuiesc ziarele de astazi.
    Bine inteles ca vor fi si bloguri pe alte teme, nu neaparat jurnalism, care vor avea partea lor de succes.

  7. bogurile vor deveni surse importante de stiri si informatii. nu vom mai avea nevoie de ziare si canale de televizor. vom citi bloguri in loc de cafeaua de dimineata, sa aflam ce se intampla, vom cauta informatii in bloguri ,si culmea, vom avea incredere in ele, si intr-un final, vom trai numai daca avem blog.iar in loc de carte de vizita, vom primi linkuri de blog

  8. In .ro – blogosfera se va echilibra… majoritatea se vor indrepta catre un target bine definit. Un alt factor foarte important il vor reprezenta retelele de bloguri.

  9. momentan o parte din bloggosfera se indreapta spre Webstock .. in rest e foarte greu de prevazut directia sigura … ce este sigur acum e ca orice scenariu de azi se poate intampla mai devreme sau mai tarziu.

    ps” abia astept sa ajung la Webstock

  10. Blogurile TREBUIE sa se specializeze.
    Deja am foarte putine bloguri cu tema generala in reader.
    Ma intereseaza IT, ma uit in sectiunea de IT, la blogurile care se ocupa de asa ceva si in care am incredere ca sunt mai in masura sa-mi dea informatia de care am nevoie.
    Ma intereseaza media, advertising, etc etc, … ma duc unde stiu ca am probabilitatea mai mare sa gasesc raspunsul, repede.

    So, parerea mea, blogurile de nisa.

  11. Văd că părerile sunt la unison: vor apărea blogurile de nişă, bine targetate. Cât despre blogurile generaliste… ele încep să piardă deja teren pentru că bătălia după atenţie e din ce în ce mai acerbă. Altfel spus, nimeni nu va mai avea timp să urmărească 20-30 de bloguri “despre orice”.

  12. Momentan acest fenonmen este la inceput la noi. Primul val de bloggeri de top a iesit in evidenta si a dat tonul “boom-ului” viitor. Blogurile au fost introduse in constientul colectiv al online-ului romanesc. Acum s-au trasat normele metodologice in ceea ce priveste blogging-ul. Pasul urmator va consta in aplicarea acestor norme. Mai precis, cred ca va aparea o segregare foarte clara a blogurilor: cele generaliste, cele de nisa. Publicul este mult mai educat, media mult mai constienta vis-a-vis de blogging. In acelasi timp, prin aceasta segregare, sedimentare va creste radical gradul de credibilitate al blogurilor. Ele vor deveni cat de curand surse legitime de informare si mai mult, odata cu notorietatea unora, concurenti reali ai canalelor media traditionale. Simplu spus, blogging-ul s-a nascut, acum ii trebuie certificat de nastere.

  13. Nu am avut rabdare sa citesc ce au scris restul :), eu zic ca va lua directia ceor din occident, foarte pe nisa, targetate k-lumea si sunt sanse mari sa devina corporate, adica sau sa se grupeze intre ele si sa formeze o retea pe diferite nise, sau sa fie cumparate precum cele din V, bloguri extraordinar de mari cumparate fiindca deja au adepti.

  14. Eu nu am inteles foarte bine , sa -ti dau un exemplu , daca ma pricep la topografie si cadastru … sa incep sa scriu despre asta ?
    L-am intrebat si pe Buddha , dar n-am primit nici un raspuns. multumesc.

  15. Nu cred ca blogosfera va inlocui vreodata presa scrisa. Nu zic insa nici ca presa scrisa va avea un cuvant mai mare de spus decat blogosfera. Ideea este ca acest tip de comunicare se va impune ca si sistem, intr-o “concurenta” directa cu celelalte medii de comunicare(presa,tv,radio). Partea frumoasa este ca vor exista multe situatii cand toate cele de mai sus vor conlucra si se vor completa. In ceea ce priveste blogosfera ca si sistem, sunt convins ca blogurile video(atat post cat si response) vor lua un avans considerabil din motive nenumarate, mai ales ca nea’ Google va cunoaste pana atunci (sper) sa indexeze videoclipuri dupa continutul audio si in limba romana ( vezi Gaudio) :-).

    O zi linistita !

  16. Blogule ste o noua moda acuma. asa cum erau forumurile de discutii la vremea lor… cred ca blogurile se vor specializa si mai mult. Vor apare bloguri de nisa, specializate pe domenii bine definite.
    Scrisesem undeva ca presa de autor s-a mutat pe blog-uri insa cred ca am comis o eroare. nu toti bloggerii scriu bine si nu oti au interesul de a scrie bine: unii posteaza pt trafic, in ideea de a face bani cu acel blog desi nu se vor face bani cu blogurile asa curand… si… cred ca cei care vor vedea ca nu fac bani or sa dispara din blogosfera.

    Jurnalistii care au blog? multi o fac pt ca e la moda sau pentru ca au nevoie sa isi faca reclama iar internetul nu e de neglijat…

    Asta e parerea mea de ageamiu in ale blogului si ca urmare rog sa nu fie luata in considerare :P :P :P :P

  17. Fara neaparat a fi relationate, cam astea ar fi predictiile mele:
    – bloguri colective/ platforme colective, nisate de bloguri (e.g.: euractiv blog)
    – bloguri tip ziar online (e.g.: huffingtonpost)
    – bloguri personale fara succes in atingerea unei audiente mai largi decat cercul de prieteni (nu vad oprindu-se vreodata cheful general al oamenilor de a scrie)
    – continua dezvoltarea de bloguri semispecializate in IT, comunicare, online, politic – inclusiv metablogurile, ca sa zic asa, care scriu despre bloguri (vezi si acum clasicii blogosferei, ca sa zic asa)
    – bloguri folosite ca instrumente de PR (deci bloggerii targetati de PR-urile companiilor ca si jurnalistii)
    – personalitati cu bloguri (media, politic)
    – actualii bloggeri cititi vor dezvolta tot mai multe proiecte online (retele sociale, agregatoare de continut, etc.)
    – continua evident folosirea de catre multinationale a tot ce inseamna web 2.0 (inclusiv bloguri corporate)
    – devine tot mai clara necesitatea folosirii blogurilor de antreprenori, ONGisti, jurnalisti, etc tot cu scopul de PR/ self-PR
    – bloggeri “de investigatie”, preluati ca sursa de alte bloguri/ media traditionale in scenarii de tipul zoso si ana birchall
    – tot mai multe discutii deontologice despre blogging (citarea surselor, blogurile angajatilor unor companii si cat de in-line sunt ele cu politica companiei, etc.)

    Revin peste 2 ani sa vad cate s-au adeverit :)

  18. bun, am consultat stelele, iata ce prezic:
    *Blogul va fi parte din CV, daca nu CV-ul insusi. Asta se intampla deja, poate nici nu mai trebuie sa asteptam 3 ani. Eu am patit. Fiindca angajatorul e interesat de ceea ce esti in stare, nu de cate diplome stii sa treci pe o lista. Iar blogul personal are capacitatea de a transmite parte din ceea ce esti si poti. Iar un angajator cu fler are un senzor pentru ceea ce cauta el.
    *Bloggerii cunoscuti vor deveni mici “vedete”. Daca pe mine, in Sibiu, m-a tras lumea in poze stil paparazzo si m-a postat pe net aratand cu degetul, iti dai seama ce se va intampla cu cei consacrati. Vor fi recunoscuti in supermarket si priviti atent in cafenele. Ca sa nu mai zic ca nu se vor mai putea scobi in nas la semafor :p Pentru ca tocmai penumbra din care stai si scrii mareste farmecul si misterul din jurul imaginii. “Cine este in spatele brandului x…”
    *deci, vor deveni branduri, iar cei mai isteti vor profita de chestia asta. De-abia astept sa vad parfumul marca “zoso.ro” pe piata :)
    *se vor incerca lansari de bloguri avand in spatele lor sponsori cu interese precise. Pentru ca cei deja cunoscuti au un fel de coloana vertebrala si se lasa greu/scump cumparati, vor rasari cateva “sfortari” din astea de bloggeri “made by” (indiferent ca e vorba de sfera politica sau nu)
    *hai sa vorbim si de blogurile abandonate. Si numarul acestora va creste. Chiar daca tot romanul s-a nascut poet, numai cei cu adevarat pasionati raman, dupa dictonul “multi veniti, putini chemati”
    *se vor tipari carti offline cu articolele blogosferei (vorbim de oameni talentati scriitoriceste vorbind, nu de posturi sub 50 semne) si se vor iesi la lumina talente literare. Care se vor pierde ulterior in mirajul revistelor (fie ele glossy sau nu)

    *si Bobby Voicu va primi diploma de “the guru”, ca sa nu zic ca o sa-ti faca astia statuie in centru, ca stelele nu sunt in forma lor maxima astazi :) si nu vreau sa iti faci sperante false . Spor la conferinta!

  19. p.s. Redevenind seriosi, statisticile vor deveni publice. In totalitate si transparenta absoluta. Ca sa nu ne mai fentam unii pe altii

    p.p.s. Vor incepe astia sa voteze prin parlament, legi pentru online-ul romanesc. Daca si-ar integra in campaniile si minunatele lor polologhii si acest aspect, ar castiga ceva procente domnii politicieni, ce zici?
    Vom avea nu unul, ci mai multi avocati specializati pe online, la fel cazuri in fata onoratei instante.

    (*cer scuze pentru gafa ortografica din comentariul anterior, corectez: si vor iesi la lumina )

  20. Se va ajunge prea departe cu aceasta cultura online. Din nevoia de a fi altfel si din aparitia ideilor inedite. Se va ajunge la lipsa de comunicare in sensul real, nu in cel digital. Relatiile interumane se vor deteriora.

    Dincolo de faptul ca in prezent blogul poate fi un instrument util de comunicare, previziunile sunt sumbre.

  21. Mai multe persoane cu bloguri care scriu mult fara sa zica nimic, mai multi politicieni bloguri, mai multe “vedete” cu bloguri, DEZINFORMARE TOTALA deoarece apar jurnalisti wannabe care nu au toate datele dar tot scriu un articol de vai de mama lui, in concluzie totul se transforma intr-un spanac.

    Nu-mi place spanacul.

  22. Cred ca blogurile or sa dispara iar locul lor va fi luat de retele sociale mari, pe domenii distincte, care vor ingloba si caracteristicile actuale ale blogurilor, dar care vor aduce in plus personalizare, mai multa comunicare, interactivitate :)

    Succes la adaptare! :)

  23. Blogosfera romaneasca merge intr-o directie bine stabilita spre care au luat-o si dinozaurii acum cateva zeci de milioane de ani (adica spre extinctie).
    Calitatea blogurilor lasa din ce in ce mai mult de dorit (nu ca as fi eu vreun specialist,dar macar stiu ce-mi place).
    Ar fi foarte frumos daca ai vedea de fiecare data OMUL din spatele randurilor, nu doar contabilul de vesti fierbinti.
    Sorry, asta-i parerea mea.

  24. Peste 2-3 ani vor disparea blogurile “figurantilor” , adica blogurile facute ca “asa e moda”. Speram ca atunci sa ramana cei mai buni. Iar termenul de “blogosfera” va cam disparea . Ai putea spune ceva despre blogurile figurantilor sau cele foarte foarte proaste si ar trebui sa le dai niste lectii :D

  25. Se va imparti:
    Clustere de bloguri – cine face o afacere din ele astazi, la un moment dat o sa le unifice in ceva gen portal dar, cu siguranta in ceva inca “neinventat” !

    Bloguri personale – opinia persoanala, nostalgia timpurilor vechi … cred ca vor ramane pe directia actuala.

    Nu cred in puterea blogurilor de nisa, pentru ca odata ce vor exista 1000 de bloguri cu acelasi subiect, aia nu mai e nisa :) !

    Blogurile de muzica, mp3-uri, manele, etc vor persista cat timp va exista si maneaua ;) .. adica nu in urmatorii 10 ani.

    Cel putin pana cand nu apare un nou concept privind cautarea informatiei nu se va schimba mare lucru. Eu inca astept ziua in care cineva vine cu o idee revolutionara care sa inlocuiasca motoarele de cautare… De ce ? Din simplu motiv ca NIMIC NU ESTE ETERN.

Leave a Reply

Your email address will not be published.